Kluczowa wiedza lidera – zrozumieć naturalne różnice w stylu komunikacji

Lada moment minie rok odkąd cały świat przeszedł na zdalne. Rocznica motywuje do podsumowań i wyciągania wniosków. Szczególnie, gdy jesteś liderem.

Zastanawiałaś/-eś się, dlaczego włączenie trybu pracy zdalnej, zmiotło część liderów z zespołów? Co sprawiło – z kolei – że inni właśnie w nowej rzeczywistości naturalnie na nich wyrośli?

Jak to się dzieje, że lider doskonale sprawdza się w zdalnych warunkach i ugruntowuje swoją pozycję w zespole? Dlaczego inny traci dotychczasowe atrybuty, a zespół mu się sypie?

Tryb komunikacji zdalnej stał się katalizatorem zmian w sferze przywództwa.

Przewagę mają ci, którzy wiedzą jak skutecznie komunikować się w nowych warunkach. Nie chodzi bynajmniej tylko o sprawność żonglowania szerokim spektrum narzędzi do komunikacji online. 

Zespół wybaczyłby ci nawet brak tej sprawności, jak również niknący internet, hałas w tle, (bo masz małe mieszkanie, w których inni domownicy też pracują i uczą się).

Co więc jest w obecnych warunkach kluczowe w skutecznej komunikacji lidera?

W przypadku komunikacji nadawcy i odbiorcy nakładają na siebie własne doświadczenia i znaczenie na każdym etapie. Każda przekazywana wiadomość zawiera coś więcej niż tylko fakty i surowe dane. 

Indywidualna interpretacja świata jest całkowicie wyjątkowa i uzależniona od sposobu, w jaki przetwarzamy informacje. Mózg może wchłonąć tylko ograniczoną ich ilość, w efekcie stosuje skróty myślowe.

Każdy ma swoje preferencje komunikacji, a to oznacza, że lider szukający skutecznej komunikacji z zespołem, powinien mieć wiedzę o tych preferencjach.

Ta wiedza jest skarbem. To klucz do umysłów jego pracowników. Oczywiście z czasem dokładnie poznając pracowników, lider naturalnie dorabia sobie klucze do swojego zespołu. Czasami nawet jest w stanie poznać indywidualne klucze, do każdego z członków zespołu.

To wszystko wymaga jednak czasu. A co gdyby członek zespołu/zespół miał już wyrobiony, gotowy klucz, który wystarczyłoby tylko przekazać liderowi?

Zachodzące w nas procesy myślenia, mierzy – w bardzo dobry i precyzyjny sposób – badanie FRIS®. FRIS® mierzy w praktyce nasze naturalne predyspozycje i wyjaśnia, jakim informacjom nadajemy największy priorytet, szczególnie w nowych sytuacjach.

Model FRIS® opiera się o 4 perspektywy poznawcze, które są rozwinięciem słowa FRIS: FAKTY – RELACJE – IDEE – STRUKTURY. 

To kategorie, którym możemy przyporządkować konkretne osoby i ich style. Odpowiednio wykorzystane stają się kluczami.

Lider planując jakąkolwiek komunikację powinien, bowiem pamiętać o odbiorcach. Ważne, aby postawić się w pozycji odbiorcy tak, aby zobaczyć rzeczy z ich perspektywy i pomyśleć o ich potrzebach przed zaprojektowaniem komunikacji.

A jak Wy komunikujecie się z zespołem, aby był on zaangażowany?

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shopping Cart
Przewiń do góry