W wielu publikacjach pojawiają się kwestie dotyczące przywództwa i leadershipu, ale czy zastanawialiście się kiedykolwiek jakie cechy powinien mieć dobry lider?
Zapytaliśmy o to założycielkę usprawniamy biznes, Paulinę Sawę:
Najwyższą cechą przywództwa jest niewątpliwie uczciwość wobec siebie i innych. Bycie autentycznym to sięganie do swoich mocnych stron, które pozwalają nam na osiąganie celów przy zachowaniu własnego systemu wartości. Bez tego nie jest możliwy prawdziwy sukces!
Jednym z kluczy do pozytywnego i produktywnego środowiska pracy jest posiadanie liderów, którzy działają uczciwie. Uczciwość u liderów odnosi się do bycia uczciwym (oczywiste!), godnym zaufania i rzetelnym.
Reputacja lidera opiera się nie tylko na wynikach.
Dobra reputacja wynika również z bycia postrzeganym jako osoba uczciwa, odpowiedzialna, rzetelna i pełen szacunku dla współpracowników i bezpośrednich podwładnych. Jednym z aspektów okazywania szacunku jest umiejętność słuchania.
Lider powinien pokazać, ze słucha, słyszy i rozumie. Umiejętność słuchania pozwala budować relacje i inspirować innych na podstawie wypowiedzianych potrzeb.
Dlatego ważnym jest, aby liderzy kształtujący przyszłość byli odważni i spójni ze sobą oraz światem zewnętrznym. Aby to osiągnąć muszą mieć wyznaczony jasny cel oraz określić warunki w których ludzie będą mogli rozwijać swój potencjał. Owa spójność objawia się w mowie całego ciała, nie tylko w wypowiedzianych słowach.
Trudno jest wierzyć liderowi, który mówi jedno, a robi coś innego, słowa i czyny lidera powinny się pokrywać. Podobnie zachowanie lidera powinno być zgodne z wartościami i polityką firmy.